Как се създава успешен бранд?

Как се създава успешен бранд?

Всъщност ако някой Ви каже, че знае универсална рецепта за създаване на успешен бранд, категорично Ви лъже.

Истината е, че има почти толкова рецепти, колкото и предприемачи. Всеки прилага своите правила и постига различни резултати. Ако за мен даден подход в рекламните кампании отчита печалби, за колега от същия бранш, той ще бъде абсолютно непечеливш. Какво ли остава за съветите, които знайни и незнайни „специалисти“ щедро раздават по семинари и он-лайн курсове от сорта на: „Как да станеш супер успешен предприемач?“, „3 стъпки към успеха“ или „Продавай, докато спиш“. Всеки от нас, стартирал поне веднъж бизнес от нулата знае, че това са илюзии, понякога и печеливши маркетингови стратегии, които привличат вниманието, на моменти могат да те вдъхновят, но нищо повече. В реалния живот тези думи нямат никаква стойност. Няма универсални формули, които да работят за всеки тип бизнес. Затова не приемайте съвети от хора, които Ви предлагат „5 лесни стъпки….“ към каквото и да било. 

Никога няма да разберете как точно е проходил техния бизнес, кои са били подводните течения, на които са се натъкнали и защо някои решения, взети от предприемачите са работили тогава, но не работят днес.  

Наскоро имах среща с една интересна жена, специализирала в невролингвистичния подход при преподаване на чужд език. Накратко това е подход, който изследва как работи мозъкът на всеки отделен ученик – как най-бързо запомня, какви мисловни модели следва, в какви ситуации как реагира и съставя индивидуална карта, по която дадения ученик ще научава най-пълноценнно и бързо нов език. 

По подобен начин стоят нещата и с вашия бизнес. Никой по-добре от вас самия не знае какво всъщност стои в основата на идеята Ви, какви са вашите разбирания или подсъзнателните Ви убеждения. Как ще създадете своята марка зависи изцяло от вас /или от маркетинг специалистите, ако сте наели такива/. Това, което ние ще ви споделим по-долу са само нашите наблюдения, събрани чрез лични срещи и интервюта с различни бизнесмени, лидери и мениджъри в годините, в които работехме в телевизионни предавания. Дали ще ги последвате, решавате само вие. 

Тук няма да си говорим за задължителното лого, с което бранда ви да се отличи, сайтът, който трябва да е визитната ви картичка или присъствието в социалните мрежи /това са основни фундаменти, но за  тях може да прочетете достатъчно навсякъде/, а за нещо, което твърде много бизнеси подценяват. А то е просто: самоопределянето – кои сте вие и какво предлагате? Обърнали ли сте внимание, че повечето сайтове, в които влизате или реклами и билбордове, през които минавате, не задържат вниманието Ви? Те са просто фон. Така  е и с вашия бранд. За марки, наложени отдавна на пазара е лесно, защото потребителя вижда логото и има навика /ако това е негова любима марка/  да задържи вниманието си. Вие, обаче трябва да се постараете хиляди пъти повече, за да бъдете забелязан. И това не става за седмица, месец или година работа. В началото на изграждането на вашия бранд трябва да имате ясни послания и точни отговори на въпроса „Кои сте вие“ и „Какво предлагате?“

В мрежата е пълно с добре направени сайтове, красиви рекламни банери или фейсбук кампании без ясно съдържание. Кои сте и какво предлагате може да бъде семпло казано в едно изречение или пък с чувство за хумор, а защо не и като закачка към потенциалните ви клиенти. Вие избирате начинът, по който ще го кажете, но правило номер едно е: изразете го ясно или както се казваше в популярното рекламно послание на една известна марка #makeitsimpe.

Не всеки бранд може да бъде Apple или Mercedes и не е нужно да се страхувате от това, че сте малки, понякога именно този „минус“ може да бъде печелившият Ви ход. Дори малки имате възможност да създадете верни почитатели и клиенти на марката си, без значение дали са десет, сто или милион. Целта е хората наистина да ви вярват и да харесват това, което правите. 

Странно е, но много хора, започнали бизнеса си, могат да потвърдят следния факт: в мига, в който са се самоопределили и сайтът, страницата или профилът им са спрели да приличат на миш-маш от услуги и проекти, са станали забележими за потенциалните си клиенти. Разбира се, всичко изисква време, ясно е, че това самоопределяне при някои бизнеси отнема повече време, отколкото предполагат, при други по-малко, но първата стъпка винаги е тази и тя е най-важната. 

След като вече сте определили какъв тип е вашият бизнес и услугите ви, трябва да вложите всичките си усилия, време и търпение, за да разберете кои са вашите клиенти. Познавам много бизнеси, разговаряла съм с много хора и съм слушала изключително интересни истории за създаването на компании, които дълго време не са могли да определят кои са техните клиенти. Повярвайте ми, често това може да бъде наистина най-трудната част от всеки бизнес. Обикновено започвате да таргетирате един тип хора, а в последствие се оказва, че вашите клиенти са на съвсем други места. Много бизнеси плащат внушителни суми на маркетинг специалисти, за да проучат и дефинират именно техните клиенти. Веднъж разбрали кои са, какви са техните навици, предпочитания и възможности, може да насочите правилните послания и стратегии именно към тях и да забравите за всички останали. 

Следващото по важност, определящо за успеха на всеки бранд според нас е, последователността. Никога не си позволявайте да се отклонявате от посоката, която сте избрали. Всяко ваше колебание се забелязва от хората, които ви наблюдават дълго, преди да станат ваши клиенти. 

Не се страхувайте да признате, че сте по-малки от вашите конкуренти. Понякога признанието, че сте по-малки, ви осигурява възможността да предоставите по-специално вниманние и обслужване. 

Дайте на клиентите си причина да Ви харесват. Ясно е, че на пазара има стотици марки от един и същи продукт – сладолед например, но ние избираме този, който е домашно направен или чието мляко е обезмаслено. Нека ви дам пример: в квартала, който живея има пет малки магазинчета с плодове и зеленчуци. Цените на всички са сходни. Само на един от тях, обаче собствениците са младо семейство, което се издържа от този бизнес. Изключително приветливи, внимателни и възпитани, те винаги махат от торбата плод, който не сме забелязали, че е изгнил, а двете им деца с удоволствие отнасят торбите на клиентите до касата. Избирам ги, не защото плодовете и зеленчуците им са най-евтини, а заради отношението, което имат към своите клиенти и заради уюта, който ми дават. 

Сигурна съм, че всеки бранд има своята специална, отличителна черта, с която може да изпъкне пред останалите, понякога е нужно време, за да откриете  силните си страни, друг път трябва да ги създадете, но винаги, винаги ще има нещо, което да ви прави различни от останалите. Заложете на него. 

Какво отличава нас от конкурентите ни, вижте тук https://www.onemedia.bg/#about

No Comments

Post A Comment